БАБА — вид каші, основою якої є
борошно.
БАБКА — у відварений рис чи
локшину вбивають яйця (можна додати сир, яблука, інші фрукти, масло, цукор) і засовують
у піч чи духовку, щоб умліла, їдять саму, з молоком, рідше зі сметаною.
БАЗЬОХА — каша з картоплі, пшона
й квашених огірків. Поширена в селах Тальнівщини як обрядова страва на іменинах
та поминках.
БАЛНУЖ — каша пастухів в
українців Румунії (район Марморщини).
БАНТУПІ — кукурудзяний куліш з
овечим молоком у вівчарів Карпат.
БАНУШ — мамалиґа на солодкій
сметані: в киплячу сметану всипають кукурудзяне борошно і, не помішуючи, варять
15 хвилин.
БОВТУШКА — розбавлене в окропі й
зварене житнє чи пшеничне борошно. Страва була поширена в голодні й повоєнні
роки.
БРАТКО — пшоняна каша, яка при
варінні заправляється прісним тістом.
БУЗА — хмільний напій з пшоняної
каші.
ВІВСЯНКА (толокно) — зварена на
розбавленому водою молоці каша з вівсяних круп.
ВІДЛИВАНКА — каша, з якої
відливали юшку й подавали їсти окремо з кашею (див. Гартаначка).
ВИЛІЯ — багата кутя або коляда:
кутя з медом, маком, узваром, що стоїть на покутті.
ГАРБУЗНЯ — рідка гарбузова каша,
в яку додавали для смаку тваринні жири. Це про неї співають: «Наварила гарбузні
та вкинула лою.// Щоб тобі добре було з твою гарбузньою».
ГАРТАНАЧКА — весняна каша в селах
Чернігівщини, яку варять із пшона та картоплі по першому теплі безпосередньо на
дорозі. Юшку відливають. Усе інше товчуть, їдять родинами на ряднах. Подають в
окремих мисках кашу і юшку. Інша назва — відливанка.
ГОЙДАНКА — каша, в якій
кукурудзяне борошно не розколочують, а гойдають у кип'яченому молоці.
ГОЛОМБЕЦЬ — (гамбець, гембуля) —
густа замішка (чир) із кукурудзяного борошна. Викладають великими грудками на
стіл.
ГОЛУБЦІ — начинені пшоняною кашею
капустяні листки, политі часниковою підливою та засмачені шкварками.
ГОПКИ — страва з картоплі й
кукурудзяного борошна. Те, що й токан.
ДЖУР/ЖУР/ — вівсяний кисіль, з
яким їли каші на Лемківщині, Бойківщині.
ДЗЬОБАВКА — варена обтовчена
пшениця, вживана з медом, тертим маком, юшкою, в якій її варили. Поширена на
Гуцульщині.
ДІД — каша з пшона та борошна,
побутована на Волині.
ЗАМІШКА — рідша від кулеші каша,
запарена на окропі. Варять із житнього, пшеничного, ячмінного чи кукурудзяного
борошна, їдять з борщем, молоком, сиром, розсолом, «їж замішку й ходи пішки».
ЗАПІКАНКА — у зварену охолоджену
пшоняну кашу вбивають яйця, додають жир. Викладають на змащену жиром і посипану
сухарями сковорідку. Запікають у печі, духовці.
ЗАТЕРУШКА — каша з борошна. В
окріп всипають борошно, розколочують і доварюють. Густіша за бовтушку.
ЗАТІРКА — страва із борошна:
кульки тіста, зварені у воді чи молоці. Круте підсолене пшеничне тісто
розтирають з борошном у ночвах чи макітрі, доки не утворяться кульки з тіста.
Засипають в окріп чи кип'яче молоко. Так ще називають локшину домашнього
приготування в селах Уманщини. Відварюють на воді, їдять з молоком.
ЗАТИРАХА — вид соломахи, вареної
з пшона і тіста. «Соломаха-затираха, як затремо — поїмо».
ЗЕЛЕНАШКА — солодка каша з
недозрілого жита. Зелене зерно жита розтирається макогоном у макітрі,
заливається окропом чи молоком. Впарюють у печі. Про цю солодку, смачну й
негливку кашу кажуть: «Кашка-зеленашка».
ЗУБЦІ — страва з очищеного зерна
ячменю, звареного або підсмаженого. Іван Котляревський в «Енеїді» писав: «На
закуску куліш і кашу, // Лемішку, зубці, путрю, квашу».
КАПУСТА — січена варена капуста з
пшоном, картоплею, яловичиною чи курятиною. Ритуальна страва на всяку зачіпку:
родини, весілля, похорони, поминки, закладшини (толоку); на Багату кутю і в
піст варять пісну. Раніше в селах Городищенського району на храм коло церков
варили капусту для спільного обіду. На Бойківщині її підбивають борошном чи
вівсяною крупою, на Гуцульщині варять рідкою з кукурудзяною крупою або пшоном.
КАПУСНЯК — різновид капусти.
Вариться з квашеною капустою, пшоном, картоплею та дрібно посіченим м'ясом, у
піст — з олією.
КАРТОПЛЯНКА — у розварену
картоплю всипають пшоно. Коли все розварилося, товчуть, засмачують шкварками із
цибулею.
КАША — першоїжа праукраїнців.
Походить від санскритського слова «каші-терти». Спершу варилася з пшона,
пізніше з різних круп — пшеничних, ячмінних, вівсяних, гречаних, кукурудзяних,
тепер ще й манних, рисових, зварених на воді або молоці. Вживається як їжа
щодень, як ритуальна страва під час свят на честь Сонця та обрядів — родин,
весілля, похорон, поминок, обжинок, толоки. В Центральній Україні поширена
пшоняна, гречана каша, на Буковині, Гуцульщині — кукурудзяна, на Бойківщині —
вівсяна, відома ще з часів Руси-України, на Лемківщині -— ячмінна.
КАША — свіжовидоєне молоко з
піною, на вигляд подібне до молочної каші.
КАША — дитяча гра в м'яч. Також
п'ята фігура в грі з м'ячем, яка ще має назву стінка.
КАША БУЛЬБ'ЯНА — відтиснену
потерту картоплю відщипують по шматку і кидають у кип'ячене молоко. Побутує в
Карпатах.
КАША ВЕСНЯНА — вариться тільки з
пшона: по першому теплі закопують у землю саму, в дубовій колодці, із раком чи
його клешнями; після того як обсіялися, обсадилися, на посівах.
КАША ВІВСЯНА — одна з дуже
поживних страв. Варять з крупи, толокна, пластівців. Ритуальна їжа на Голодну
кутю, іноді заміняють клецьками.
КАША З ГАЛУШКАМИ — у рідку
пшоняну кашу при кипінні додають галушок, підсолюють і засмачують перетертими
шкварками з цибулею. Поширена в районі Олевська на Поліссі.
КАША ЗАСИПАНА — назва ритуальної
каші на Вінничині, яку варять при всіх оказіях: родинах, весіллях, похоронах,
поминках.
КАША КОБЗАРСЬКА — варять пшоно,
потім додають нерозрізану картоплю, в кінці — цибулю. Коли звариться, товчуть і
засмачують салом.
КАША КУКУРУДЗЯНА — варять із
крупи в основному на Гуцульщині. Дівчата висипали її з ритуальною метою на даху
наперехід котові.
КАША МАННА — в останні роки дуже
поширена, особливо для годування дітей. Вариться на підсоленій воді, в яку
додають молока. Засмачують маслом.
КАША МОЛОЧНА — основна із каш
навесні та влітку. Варять рідку, часом густу, також окремо, а перед вживанням
додають молока. Обрядова страва на весіллі, обжинках, на Зелену неділю й у пастухів
на Ярила-Юрія.
КАША ЯЧНА — вариться на воді, з
додачею молока. Основна з каш на Лемківщині. «Каша ячна дуже смачна».
КАША ПШОНЯНА — першоїжа в будень
і свята, при оказії та в обрядах; на сніданок сама, на обід до борщу. До неї
годяться усі приправи: шкварки, олія з цибулею, масло, молоко. Це про неї
сказано: «Каша — мати наша».
КАША СТЕПОВА — вариться в полі з
пшона на Зелену неділю у селах Луганщини.
КАШЕЯ — гурт козаків біля
спільного казана з кашею.
КАШИЦЯ — весняна каша з пшона та
яєць у селах Сумщини.
КВАША — запарене в окропі
борошно, окремо житнє, ячмінне, кукурудзяне. Розколочують, змішують в одному
горщику й ставлять солодити. Потім варять. Про неї приказують: «Така кваша поки
й наша», «Розвезло, як після сирої кваші», «Квашею заляпався».
КИСЕЛИЦЯ — 1) Драглиста страва із
слив, борошна або круп. Протерті сливи змішують з відваром, в якому варилися
ягоди, доводять до кипіння, всипають злегка підсмажене кукурудзяне борошно або
манку, цукор і варять. Вживають теплою.Ритуальна страва в селах Черкащини на
свято Купайла. Варять із щойно зірваних ягід вишень. Після закінчення додають,
помішуючи, розведене житнє, пшеничне борошно, цукор. Вживають теплою. Про неї
кажуть: «Киселиця-веселиться». Мелють овес, додають квасного тіста, розчиняють.
Суміш кисне до наступного дня. Проціджують на решеті. Поширена на Бойківщині.
Їдять із хлібом, бобом, картоплею.
КИШКА — ковбаса, начинена кров'ю
свиней і пшоном чи гречаною крупою, часто самою пшоняною кашею із шкварками.
КЛЕЦЬКИ — печиво, варене на воді
чи молоці на Голодну кутю.
КНЯГИНЯ — гречана крупа, з якої
варять ' кашу на свято Варвари.
КОКОШІ — варена і відціджена
лущена кукурудза, яку їдять без приправи.
КОЛИВО — пшенична кутя на медовій
ситі (інколи заміняють рисом). Вживається як ритуальна страва на похоронах,
поминках, проводах.
КРИШЕШКАНІ — інша назва «сита»,
пшенична каша з узваром на «Дєди» для поминання душ померлих в Зелену неділю у
селах Чорнобильського, Іванківського районів (Київщина). За вечерею старший із
чоловіків тричі запрошує: «Діду, діду, ідіть до обіду». На стіл викладаються
всі ложки, які є в хаті. Кашу залишають на столі на ніч: «Мо яка душа ще
прилетить». У неділю вранці кришенікані «дідам дають снєдать» і ритуал
повторюється.
КРУПЕНИК — до звареної пшеничної
чи гречаної каші додають протертий сир, яйця, цукор, масло. Переміщують,
накладають у форму, змащують жовтком і запікають.
КРУПИ — назва каші з пшеничних,
ячних, вівсяних круп, змелених на жорнах і зварених у горщику, їдять з молоком,
пісну.
КРУПНИК — кулішів брат: рідка
каша із крупів. Також гречана каша, запечена із сиром, жовтками, сметаною.
КУЛАГА — страва з борошна та
крупів.
КУЛЕБА — густий переварений
куліш.
КУЛЕША — густа каша з
кукурудзяного борошна на заході України — в Галичині, Буковині, Закарпатті.
Основна страва гуцулів. У окріп всипають борошно, вимішують і ставлять на
вогонь. Зварену висипають на стіл, дощечку. Можна підсмажувати, їдять із салом,
молоком, бринзою, сиром, маслом, гуслянкою — кислим молоком, з рідкими стравами
замість хліба: негустою капустою, борщем, рибою.
КУЛЕША НА КАРТОПЛІ — зварену
потовчену картоплю заливають окропом, всипають кукурудзяне чи житнє борошно й
доварюють, їдять з молоком.
КУЛЕШИК — розварений горох з
маслом і черствим хлібом, розведений відваром моркви й петрушки і засмачений
цибулею.
КУТЯ — їжа первовічна, ритуальна.
Готують із обтовченого в ступі зерна пшениці, подекуди ячменю на Багату кутю —
Коляду, на Щедру кутю — Святі Щедри, на Голодну кутю — Орлану-Водосвяття. На
обжинках має назву пшениця, на поминках — коливо, їдять з медовою ситою,
узваром, тертим маком, горіхами. Бажають: «Щоб вам як кутя, так і дитя».
ЛИЗАНКА — молоко, зварене з
борошном.
ЛАГОЗА — в'язка каша, зварена із
ячних крупів на воді з додаванням молока, меду чи цукру.
ЛОГАЗА (галоза) — каша з ячменю
або голомші (голозерної пшениці). Зерно товчуть у ступі, просівають, ще
товчуть. Щоб краще обтовкувалося, зволожують і так доти, доки не облупиться
зерно. З такою крупою варять кашу із солониною, з молоком, молоком з
конопляного сім'я, їдять з маслом, олією, салом, а то й пісну. На Гуцульщині —
також із медом, цукром. На Бойківщині логазу варили разом з квасолею, горохом,
бобом.
МАЛАЙ — 1) Лемішка з пшоняного
борошна. Готували ще запорозькі козаки. Приготування таке ж, як і звичайної
лемішки.
2) Хліб із просяного борошна на
Херсонщині.
МЕЛАЙ — назва кукурудзи на
Закарпатті.
МАМАЛИҐА — густа каша із
кукурудзяного борошна. До окропу його додають по жменьці, розмішують і варять.
Зварену мамалиґу викладають на стіл чи дощечку. Розрізують ниткою і їдять із
сиром, молоком, кисляком, олією, шкварками, медом, а також замість — хліба із
борщем, юшкою. За співзвучністю в нашому краї про неї кажуть: «Тато їсть, а
мама лига».
МАННИКИ — оладки, котлети,
сластьони, виготовлені з манної каші, в яку попередньо додають яйця, масло,
цукор, сметану й обсмажують із сухарями.
МАЧАНКА — відварені гриби, щедро
заправлені борошном.
МУЧАНКА — страва з кукурудзяного
борошна.
ОГІРЧАНКА — страва з варених
квашених огірків, заправлених кукурудзяним борошном із солодкою сметаною.
ПАЛЯНИЧКИ ПШОНЯНІ — у зварену на
молоці з водою пшоняну кашу додають яйця, сир, цукор, сіль. З охололої суміші
роблять палянички, обкачують у борошні, підсмажують і їдять із сметаною.
ПЕНЦАК — каша з ячменю,
обтовченого в ступі. Варять на молоці рідкою, на воді — густою. Поширена в
Карпатах, Галичині.
ПОКУШКА — покришений білий хліб,
политий медовою ситою. Вживають на поминках замість колива.
ПОЛЕНТА — каша із кукурудзяного
борошна на Закарпатті. В окріп всипають борошно, вкидають масло, перемішують і
кип'ятять 15 хвилин. Ще раз добре вимішують і кип'ятять ще ЗО хвилин, їдять із
тертим сиром.
ПШЕНИЦЯ — 1) Кутя зварена із
зерен пшениці на зажинках, обжинках. Варили в горщику, добре розварювали.
Обв'язували червоною стрічкою, замаювали калиною, квітами й несли до церкви
освячувати, їли з медовою ситою.Назва куті в деяких селах Галичини. Страва на
Бойківщині, яку варять з обтовченого (вичиняного) зерна пшениці з додаванням
бобу, гороху, аби швидше розварилася і загусла, їдять з молоком, молоком із
конопляного сім'я, рідше з медом чи цукром.
ПШОНЯНИКИ — оладки з пшоняної
каші, звареної на молоці з водою, в яку додають збиті з цукром яйця. Обсмажують
на олії або маслі, їдять із сметаною чи повидлом.
ПУТРЯ — варену ячмінну кашу
засипають житнім солодом, складають у діжечку, заливають квасом і ставлять у
тепле місце. Коли вкисла, тоді їдять, в основному для обіду в піст. Вважалася
за ласощі.
РИЖАНИКИ — від української назви
рису — риж. В охолоджену, зварену на молоці з водою рисову кашу додавали яйця,
масло, сіль. Ліпили як оладки, підсмажували в сухарях на олії, їли з грибною
підливою.
РОЗМАЗНЯ — рідка пшоняна каша з
конопляним чи маковим молоком.
РЯБКО — каша орачів, яку варять з
пшона, завдають житнім борошном і затовчують салом.
САЛАМАТА — рідка каша з пшона і
борошна на рибній юшці та квасолі.
САЛАМАХА — 1) Варене з пшоном
тісто для їжі та пиття. Давня народна їжа. Традиційна козацька страва.
2) Потовчений часник із сіллю,
хлібом з добавкою квасолі.
СІЧЕНИКИ — бувають із перлової
каші з сиром, з пшоняної каші з морквою, яку тушкують на молоці, потім
змішують, вбивають яйця. Перемішують і смажать із сухарями. Готують ще так:
перлову кашу пропускають через м'ясорубку, перемішують із яйцями, сиром,
цукром. Сформовані січеники підсмажують із сухарями на олії, їдять із сметаною,
повидлом, сиропом.
СИТА — розведений на окропі мед
для куті, колива, пшениці. «І колива з куті зробили, // Сити із меду наситили»
(І. Котляревський «Енеїда»).
СЛАСТЬОНИ — у зварену охолоджену
манну кашу додають розтерті з цукром жовтки, масло, збиті білки й старанно
перемішують. Обсмажують з обох боків, їдять із сметаною, повидлом.
СМАЧИЛО — приправа до пшоняної
каші: шкварки, цибуля смажена на олії. Можна віднести також молоко, юшку, квас,
молоко із сім'я, маку, протертого гарбузового насіння.
СОЛОМАХА — гречане борошно, рідше
пшоняне, житнє, пшеничне, розбовтують у рідке тісто, вливають у підсолений
окріп. Варять помішуючи. В готову додають ложку олії, масла чи смальцю.
СТИРАНКА — замішують тісто із
пшеничного, ячмінного чи кукурудзяного борошна, відщипують по шматочку й вкидають
у окріп. Варять, висипають у миску, заливають холодною водою, щоб затверділи,
їдять з молоком. Поширена ця їжа на Бойківщині.
ТЕТЕРЯ — традиційна козацька
страва. У рибній юшці з квасом варять пшоно. Як закипить, вливають гречане
тісто, солять і недовго варять. Пшона й тіста беруть порівну.
ТОКАН — (гопки, кулеша на
картоплі) — страва з картоплі й кукурудзяного борошна, їдять з молоком,
сметаною, м'ясною підливою. Про погане кажуть: «Гірше сирого токану».
ТУЗЛУК, ТУЛУЗКО — солона юшка як
приправа (підлива) до саламахи. В думі «Перемога під Корсунем» (XVII ст.)
йдеться: «І житньої соломахи з тулузком уплітати».
ЧИР — традиційна страва в
Галичині, Бойківщцні, Закарпатті. Вариться в основному із вівсяного борошна,
також із пшеничного, кукурудзяного. Розколочують колотівкою. Зварений чир
виливають на холодну воду, щоб загус. Потім воду зливають і їдять з молоком,
сім'яним молоком.
ШУПЕНЯ — пшоняна каша, зварена з
квасолею або квасоляною юшкою.
ШУРПА — юшка з баранини, овочів
та круп, яку готують на сході та півдні України. На зразок польової рідкої
каші.
ЩЕРБА — 1) відвар, рідкий куліш.
«Щерба одна, засипана злегка пшоном та задобрена шматочками сала з цибулею»
(Панас Мирний).
2) Юшка з риби.
ЮШКА — вариться з риби, пшона,
шматка
старого сала та зеленню цибулі,
петрушки, кропу і спецій.
ЯБЧАНКА — каша з протертих
печених яблук, в які додають пшеничне борошно, масло, цукор і запікають у печі
Комментариев нет:
Отправить комментарий